Ik ben gephisht! Wat nu?

De laatste jaren is het aantal phishingaanvallen enorm gestegen – volgens sommige betrouwbare bronnen zou dit aantal jaarlijks zelfs verdubbelen. Dat heeft natuurlijk als gevolg dat er alsmaar meer mensen worden gephisht. Maar wat moet je nu eigenlijk doen als (je denkt dat) je slachtoffer bent geworden van phishing?

Verschillende types

De exacte stappen die je moet ondernemen, hangen uiteraard af van het type phishingaanval. Concreet komt dit neer op de vraag: ‘Wat heb je moeten doen tijdens de aanval of welke informatie heb je vrijgegeven?’.

  • Indien je gegevens hebt ingeven, kan je de concrete stappen bekijken onder “Gegevens”.
  • Als je iets hebt moeten downloaden, kan je de opvolgingsstappen bekijken onder “Downloads”.
Algemene stappen

Er zijn in het algemeen enkele stappen die je zeker moet ondernemen:

  • Blijf steeds kalm.
  • Geef informatie over de aanval door aan je interne IT-dienst.
  • Indien het een phishingemail was, rapporteer dit door de mail te markeren als spam en door te sturen naar s u p p o r t @ p h i s h e d . b e en [email protected]
  • Laat je computer, tablet of smartphone nakijken door je interne (of externe) IT-dienst!
Gegevens

Deze stap is vooral van toepassing indien je gegevens hebt ingegeven tijdens de aanval.

  • Scan je systeem
  • Verander je wachtwoord op alle betrokken of gerelateerde accounts
  • Blijf alert voor eventueel misbruik van de betrokken gegevens
  • Verwittig je interne (of externe) IT-verantwoordelijke
Downloads

Deze stap is vooral van toepassing indien je tijdens de aanval een bestand hebt gedownload.

  • Open het bestand niet en verwijder dit
  • Verbreek de internetverbinding van je computer
  • Scan je complete systeem
  • Verwittig je interne (of externe) IT-verantwoordelijke
Waarom wachten tot je slachtoffer bent? Bescherm jezelf nu met Phished!

Contacteer ons

+32 (0)53/31.97.55

3000 Leuven, Belgium

Bescherm uw organisatie

Probeer ons platform 14 dagen gratis